RSS

Tuesday, September 14, 2010

Thanks to Umar Uthman for the first response

Umar Uthman a.k.a Wak wrote (via YM):

ejam.. ko pnah dgr x, apabila seseorang itu mati maka terputus la hubungan si mati dengan dunia. dan melainkan TIGA perkara;
1.amalan
2.anak yang soleh
3.ilmu yg bermanaafaat

so, perkara yg still connect antara dunia dengan si mati ialah perkara2 di atas sahaja. ade x di'mention'kan di atas bacaan tahlil atau yg seumpamanya (samada di kubur atau dimana2) ????

satu lg perkara yg ko mst akan fikirkan klu aku ckap.. 'kirim arwah'.. ko mst pnah dgr n mst pnah wat kan???
berkaitan x dengan soalan ko n ape yg aku mention kt atas???

klu tujuan ko tulis blog untuk perkongsian ilmu, mksudnya ko dh leh wat perkara no 3 kt atas..klu bermanafaat, bnda ni la yg ko leh bwak mati nnt.. aku nyer ilmu pn xseberapa tinggi. tp hukum xwat perkara sunat, xde pape. tp klu mewujudkan satu bidaah, dosa ke x???

Adam Iskandar: selamat hari raye

Aku:

Sebenarnya, aku pun tak pernah dengar pasal 'kirim arwah 2'. Hmm, banyak lagi yang aku tak tahu. So, aku tak pasti sama ada dua perkara tersebut berkaitan atau tidak. berkaitan dengan mewujudkan bidaah, yang aku tahu, bidaah ada 2, Satu yang baik dan satu yang x baik (aku lupa nama.. =p). Pada pandangan aku, selagi bidaah itu tidak bercanggahan dengan syarak dan elok diamalkan, tidak salah diwujudkan. Tapi, kalau bidaah itu dah sampai ke tahap seolah-olah benda itu satu kewajipan, maka bidaah itu itu telah bercanggah. Kita boleh ambik contoh membaca Surah Yassin dan tahlil setiap malam Jumaat. Itu juga satu bidaah. Tetai itu bidaah yang baik. Tapi ini pendapat kasar aku sahaja. InsyaAllah kalau ada keterangan lanjut aku akan post. Apa-apa pun terima kasih  Wak sebab bagi pendapat.

P/S: Pembaca yag lain boleh betulkan jika terdapat sebarang kesilapan. Kita sama-sama nak berkongsi. Boleh juga bagi pendapat anda sendiri.

1 comment:

  1. menegenai bid'ah, yasin, tahlil... sedikit panjang.. semoga mendapat manfaat.

    http://masturamohdyusuf.blogspot.com/2009/03/memahami-persoalan-bidaah.html

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...