RSS

Wednesday, April 21, 2010

Akal, nafsu,@ hati??

manusia sering bertindak berdasarkan 3 perkara ni.. dan adakalanya menggabungkan 2 atau tiga2 sekali.. tp mna yg lg relevan?? hehehe.. aku tanye soalan 2.. aku sndiri pun x taw sebenarnya..

manusia klau bertindak ngan akal, dia mesti mempunyai tahap kemahiran berfikir yg tinggi.. tp aku mls nak huraikan takut nnt jd kelas KBKK plak.. tp.. akal yg waras menghasilkan keputusan yg bernas.. org yg menggunakan akal sepenuhnya senang untuk survive..

nasu.. benda yg paling kita belakangkan dlm mengambil setiap tindakan.. sebab nafsu dia x knl nilai2 kemanusiaan.. x knl mna btul mna salah.. yg nafsu pntingkan.. hanya kepuasan diri.. jd.. org yg kuat adalah org yg sabar melawan nafsu dia..

hati plak merupakan punca setiap tindakan.. tp bergantung pd jenis hati yg mcm mna.. klau hati dia jernih, INSYAALLAH keputusannnya pasti akan mendatangkan manfaat.. dan org yg bersih hatinya sng mendapat petunjuk utk membuat tindakan.. dlm erti kata lain, gerak hati dia akan lbh tepat...

so, aku ingatkan diri aku dan korang yg baca ni.. tajamkan akal dengan ilmu, bersihkan hati dengan ingatan pd ALLAH dan lawan nafsu serakah sedaya upaya.. Mudah-mudahan setiap tindakan kita akan dipermudahkan dan tidak terpesong dari jalan yang lurus.. dan kita dapat buat keputusan yg betul.. walaupun dilema melanda kita..

p/s: mudah-mudahan aku dapat buat keputusan yg betul.. doakan aku ye..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...