RSS

Monday, April 19, 2010

NIKMATNYER...

فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ

-maka nikmat tuhanmu yang manakah hendak kamu dustakan??-
(SURAH AR-RAHMAN:55)

Ayat ni merupakan ayat yang paling banyak diulang dalam surah ni.. pernahkah korang yg bace ni terfikir.. mengapa ALLAH tekankan ayat ni?? kita membaca AL-QURAN.. tp jangan jdkan itu sekadar bacaan semata-mata.. hayati.. pelajari ilmu yg ada dalamnya.. mungkin bg korang bnda 2 x pnting.. tp ingatlah.. ni adalah amanat.. mukjizat yg ditinggalkan pd kita..

klau korang tngok mksud ayat ni.. cba korang tngk diri balik.. cukup x apa yg ade pd diri?? klau cukup.. ALHAMDULLILLAH.. sumer 2 nikmat.. nikmat yg ALLAH bg untuk menguji kita.. tp?? kita je selalu alapa dan lalai.. (termasuklah aku).. kalau kita nak kira bape bnyak nikmat yg kita dah dapat.. komfem xleh.. sebab bnyak sngat.. even kita sakit 2 pon nikmat..


nape?? x caye sakit 2 nikmat.. contohlah kita skt kn.. kita dpt mc.. x pyh pg skolah, kuliah, keje dan lain2.. xke nikmat 2.. walaupun secara x lngsung, nikmat ALLAH tetap ade.. jd.. aku ingatkn diri sendiri gak ni.. syukurlah ngan nikmat yg ade.. sebab kita x blh tipu setiap nikmat yg ALLAH bg.. dan setiap nikmat 2.. gnakan utk kebaikan.. bukan ke jalan lain.. ALLAH bg nikmat, kita kna beringat.. ape2 hal pun.. setiap bnda kita wat.. jngn lupa yang Maha Melihat.. k.. tlg gak aku perbaiki diri..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...